W styczniu istotne zmiany organizacji ruchu
Rusza warta ponad 132 mln zł przebudowa tyskiego odcinka ul. Oświęcimskiej. To fragment drogi krajowej nr 44, jednej z najbardziej obciążonych tras w kraju. Na czas przebudowy zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu, będą także wytyczone objazdy. Poważniejszych utrudnień można spodziewać się w drugim tygodniu stycznia.
Najpierw wybudują rondo
Całość prac obejmuje łącznie 2,5 km drogi krajowej nr 44 na fragmencie od węzła Wartogłowiec do ulicy Turyńskiej (w rejonie fabryki FCA), gdzie powstanie bezkolizyjny węzeł. Docelowo połączy on DK44 z ulicami Mysłowicką, Kościelną i Główną, a także rozdzieli ruch lokalny od tranzytowego. Właśnie tam należy spodziewać się pierwszych istotnych zmian w organizacji ruchu. Jednak nim rozpocznie się budowa obiektu, w pierwszej kolejności musi powstać tymczasowe rondo, którym zostanie poprowadzony objazd.
– Od końca listopada na ul. Turyńskiej w rejonie przejścia dla pieszych przy halach fabryki FCA, trwa budowa tymczasowego ronda. Roboty drogowe prowadzone są przy miejscowych zawężeniach jezdni i choć kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami, to ta zmiana organizacji ruchu nie powoduje większych problemów komunikacyjnych, ponieważ prace podzielono na etapy – mówi Arkadiusz Bąk z Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
Objazd przez dwa ronda
Jeżeli warunki atmosferyczne będą sprzyjać drogowcom, tymczasowe rondo powinno być gotowe w drugiej połowie grudnia. Z uwagi na zbliżający się okres świąteczny, rondo będzie wykorzystane jako objazd dopiero w okolicach 8 stycznia. Wówczas ruszy budowa dwupoziomowego węzła.
– Tym samym zostanie całkowicie zamknięty przeszło kilometrowy odcinek ul. Turyńskiej pomiędzy budowanym rondem, a skrzyżowaniem DK44 z ul. Kościelną i Główną. Obie te ulice – Kościelna i Główna – a także ulica Mysłowicka również mają być wyłączone z ruchu – dodaje Arkadiusz Bąk.
Kierowcy jadący w stronę Oświęcimia będą poruszać się ul. Oświęcimską aż do wysokości istniejącego ronda na skrzyżowaniu ulic Serdecznej i Oświęcimskiej, gdzie skręcą w wewnętrzną drogę prowadzącą do fabryki FCA. Tak dostaną się na tymczasowe rondo i powrócą na trasę DK44. Odjazd dla kierowców jadących w stronę Mikołowa odbywać się będzie dokładnie tym samym torem, z tym że w przeciwnym kierunku (tymczasowe rondo, wewnętrzna droga do fabryki FCA, rondo Serdeczna-Oświęcimska, ul. Oświęcimska).
To bardzo istotna zmiana organizacji ruchu, która obowiązywać będzie aż do momentu wybudowania zasadniczej części węzła, co planowo potrwa ponad rok.
Przy węźle Wartogłowiec
Jednocześnie przebudowa będzie prowadzona również na początkowym fragmencie projektu – począwszy od węzła Wartogłowiec do skrzyżowania ul. Oświęcimskiej z ul. Kościelną i Główną. Na ukończeniu jest opracowywanie tymczasowej organizacji ruchu dla tego zakresu.
– Choć jej szczegóły nie są jeszcze znane, to wiadomo już, że w różnych punktach miasta, a zwłaszcza na wlocie do Tychów na drogach krajowych DK1 i DK 44, ustawione zostaną znaki z informacją o utrudnieniach oraz zalecanych objazdach. Kierowców zachęcamy też do śledzenia strony internetowej dk44.mzuim.tychy.pl, gdzie na bieżąco publikowane są wszelkie istotne informacje dotyczące przebudowy – mówi Wojciech Łyko – dyrektor MZUiM w Tychach.
Po remoncie
Modernizacja tyskiego fragmentu DK44 to po ul. Beskidzkiej, jedna z największych drogowych inwestycji w mieście w ciągu ostatnich lat. Początek przebudowywanego odcinka znajduje się bezpośrednio za węzłem DK44 z DK1 w dzielnicy Tychy – Urbanowice, a kończy na wysokości ul. Turyńskiej w rejonie fabryki FCA. Oprócz wymiany nawierzchni, po obu stronach drogi powstanie chodnik wraz ze ścieżką rowerową od strony południowej. Zaprojektowano także dwa przejścia podziemne: jedno w rejonie ul. Kościelnej, drugie przy ulicy Długiej. Inwestycja ograniczy negatywne oddziaływanie na środowisko i mieszkańców, bowiem wzdłuż części modernizowanego odcinka staną ekrany akustyczne.
Jednak najistotniejszym punktem projektu ma być nowy, bezkolizyjny węzeł. Zapewni on sprawne połączenie z przedsiębiorstwami zlokalizowanymi w podstrefie tyskiej KSSE oraz dzielnicami: Urbanowice, Jaroszowice i Wygorzele a także Gminą Bieruń, oddzielając ruch tranzytowy (który zostanie poprowadzony górą obiektu), od ruchu lokalnego – ten odbywać się będzie dołem, po dwóch dużych rondach.
W ramach inwestycji częściowej przebudowie ulegną także ulice: Główna, Oświęcimska, Kościelna, Mysłowicka, Miła, Pogodna, Długa.
Unijny projekt
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Poziom dofinasowania wynosi 85% wydatków kwalifikowanych. Aktualnie koszty całej inwestycji prognozowane są na około 132 mln. zł. Same roboty budowalne, za które odpowiada wybrana w drodze przetargu firma Eurovia Polska S.A., szacowane są na około 100,00 mln. zł. Planowo inwestycja ma być gotowa do końca 2019 roku.