Przejdź do treści

AUKSODRONE rusza dziś w Tychach – Trzy dni 5-7 października

    Jedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni ( 5-7 października), dwadzieścia siedem wydarzeń, nieskończoność możliwości. AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza do Mediateki na pierwszą edycję festiwalu AUKSODRONE.

    Nie ma chyba w Polsce orkiestry równie śmiałej i wszechstronnej jak AUKSO, a i w Europie ze świecą szukać. Marek Moś – wybitny skrzypek, dyrygent i kameralista – poprowadził swój zespół przez najlepsze sale koncertowe, by wreszcie urządzić sobie własny, ale gościnny dom w tyskiej Mediatece. Doświadczenie zdobyte na niezliczonych festiwalach (nikt inny nie może się pochwalić koncertami na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena i Wratislavia Cantans z jednej strony, Warszawskiej Jesieni i Sacrum Profanum z drugiej i jeszcze na Jazz Jamboree, Open’erze i Nowej Muzyce na dokładkę) wreszcie zostanie przełożone na ich autorskie wydarzenie, którego kuratorem został Filip Berkowicz. Festiwal lokalny, tyski, śląski, ale śmiałą wizją programową i rangą zaproszonych gości obejmujący cały świat.

     –        AUKSODRONE to przede wszystkim dziewięć koncertów poświęconych w 2018 roku muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej oraz temu nieokreślonemu fermentowi, który wytwarza się pomiędzy gatunkami – mówi Piotr Szczepanik –z-ca dyrektora Orkiestry Kameralnej Miasta Tych AUKSO.

     Cykl Contemporary Classical otworzą (5 października) dwa utwory autorstwa Zygmunta Krauzego. „Aus aller Welt stammende” (1973) to przykład Krauzego „muzyki o muzyce” – kompozytor wykorzystał tu melodie ludowe z okolic Sandomierza, dając wykonawcom swobodę w ich równoległej interpretacji. Po raz pierwszy w Polsce zostanie wykonany „Exodus 2016” (2016), poruszająca kompozycja inspirowana dramatyczną sytuacją uchodźców szukających schronienia w Europie. Cykl ma w nazwie współczesną klasykę, ale dochodzi w nim do głosu również najmłodsze pokolenie kompozytorów, kształtujące przyszłe brzmienia polskiej muzyki. Po raz pierwszy w Polsce (6 października) usłyszymy „Pieśni Kleopatry” Agaty Zubel, które entuzjastycznie przyjęte prawykonanie miały w kwietniu br. podczas Wittener Tage für neue Kammermusik. Utwór na głos i zespół instrumentalny został zamówiony przez Klangforum Wien, a źródłem inspiracji dla autorki była tragedia Williama Szekspira „Antoniusz i Kleopatra“. W ostatni dzień festiwalu (7 października) czeka nas prawykonanie „LA LA LA” (2018), nowego utworu Aleksandra Nowaka, opartego na przetworzonych głosach dzieci. „Interesuje mnie gra z percepcją, często naiwną i bezradną” – mówił kiedyś w wywiadzie dla „Dwutygodnika” i w Tychach postawi przed melomanami kolejne wyzwanie. Każdy koncert z tego cyklu poprzedzi krótkie spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się w jednym z namiotów w foyer Mediateki.

    Cykl Jazz Icons na pierwszej odsłonie festiwalu AUKSODRONE nie mógł mieć innego charakteru, niż hołd dla Złotej Ery polskiego jazzu. Składać go będzie orkiestra AUKSO i publiczność, a przyjmować – giganci z epoki. Niedoścignieni mistrzowie, wciąż pełni sił twórczych i szukający nowych wyzwań. Pierwszym koncertem z tego cyklu (5 października) będzie prezentacja materiału z albumu „Muzyka polska” – powstałego we współpracy z AUKSO – w wykonaniu Andrzej Jagodziński Trio, z gościnnym udziałem znakomitego saksofonisty Henryka Miśkiewicza. Po tym trzęsieniu ziemi napięcie będzie rosło – dzień później (6 października) na scenie Mediateki rozgości się kwintet Zbigniewa Namysłowskiego. Wybitny saksofonista specjalnie na AUKSODRONE przygotuje nowe aranżacje swoich kompozycji. W ostatnim dniu festiwalu (7 października) zaprezentuje się Michał Urbaniak i oczywiście znowu czeka nas podróż na rubieże jazzu. Skrzypek Milesa Davisa od lat szuka swojej drogi w nowoczesnej formule, łączącej tradycję muzyki polskiej z jazzem i jego niesfornym wnukiem hip-hopem. Zderzenie tych żywiołów czeka nas w suitach „Sketches of Poland” i „Sketches of Manhattan”, które Michał Urbaniak zaprezentuje z towarzyszeniem swojego zespołu UrbSymphony oraz orkiestry AUKSO.

    WARP Recomposed sprawia wrażenie cyklu zbudowanego na kontrastach. Z jednej strony podopieczni specjalizującej się w elektronice, kultowej brytyjskiej wytwórni Warp Records, a więc teoretycznie rozrywka, z drugiej – wielcy kompozytorzy polskiej muzyki współczesnej, dziś uznawani za czcigodnych klasyków. Nie bez powodu jednak nazwę Warp niektórzy tłumaczą jako skrót od Weird And Radical Projects (Projekty dziwne i radykalne), a tak przecież postrzegane były wczesne dzieła Pendereckiego, Lutosławskiego i Panufnika przez ledwie nadążający za nimi świat muzyki poważnej. Wizjonerów z Warp i mistrzów polskiej awangardy wiele dzieli – metryka, doświadczenie kulturowe, narzędzia… – ale łączy więcej, niż można by się spodziewać. Już w pierwszym dniu festiwalu (5 października) będzie można usłyszeć to w kompozycji „Ufabulum”, którą – oczywiście w wersji rozpisanej na orkiestrę kameralną – przedstawi Squarepusher, Brytyjczyk uparcie kwestionujący granice muzyki elektronicznej. Pochodząca z RPA wokalistka i producentka Mira Calix od początku tego stulecia godzi w swoich poszukiwaniach kluby i operę, wielowiekowe teatry i żyjące tylko przez weekend letnie festiwale. Na AUKSODRONE zmierzy się (6 października) z kompozycjami Andrzeja Panufnika, zastawiając je ze swoim nowym utworem „16 weeks”. Radosna kontemplacja narodzin życia, wzrostu, organicznego rozwoju – oto zdaniem Miry Calix punkty wspólne jej kompozycji i „Arbor Cosmica” Panufnika. Mało będzie chwil równie optymistycznych na tym festiwalu… Cykl zamknie Clark, który przedstawi swoje wizje „Musique funèbre” oraz „Łańcucha I” i „Łańcucha III” Witolda Lutosławskiego.

    Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów, realizowane codziennie – równolegle w trzech namiotach sferycznych w foyer Mediateki.

    Kalina Cyz, autorka cyklu książeczek „Uwerturki” wydanych przez PWM, poprowadzi warsztaty dla najmłodszych melomanów. Dowiedzą się nie tylko, skąd się biorą dźwięki, ale i dokąd mogą nas zaprowadzić. Joanna Bronisławska aka Asi Mina poprowadzi warsztaty dla dzieci nieco starszych. Opowie i pokaże „Jak zrobiona jest muzyka?”, na bazie książki Michała Mendyka i Michała Libery „M.U.Z.Y.K.A” (wydawnictwo Dwie Siostry). Michał Mendyk, dziennikarz, wydawca i kurator, poprowadzi warsztaty dla młodzieży i dorosłych o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia. Każdego dnia przedstawi jedną z ikon: Krzysztofa Pendereckiego (Homo Ludens), Eugeniusza Rudnika (Ars secandi) i Bohdana Mazurka (Artificial Landscapes)- wylicza dyrektor Szczepanik.

    O oprawę muzyczną wydarzenia zadba duet HCH, czyli Jacek Hawryluk i Bartek Chaciński, którzy swoją selekcją nagrań codziennie wprowadzać będą publiczność w nastrój każdego z koncertów. Ponadto Marcin Staniszewski trzykrotnie zaprezentuje możliwości biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

    Wstęp do foyer (a więc uczestnictwo w warsztatach, spotkaniach z kompozytorami, DJ setach) jest bezpłatny. Bilety (uprawniające do wejścia do sali koncertowej) – w cenie 99 zł/dzień, 199 zł/karnet trzydniowy – będą polegały na miejscu wymianie na opaski. Uwaga: nie ma możliwości nabycia biletów na poszczególne koncerty.

    Współorganizatorami AUKSODRONE są: Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Partnerami wydarzenia są: Warp Records i Instytut Adama Mickiewicza.

     

    www.auksodrone.com

    www.aukso.pl

    www.facebook.com/auksodrone

    www.facebook.com/auksoorchestra

    Dodaj komentarz