Zespół Szkolno-przedszkolny nr 4 to jedna z najnowocześniejszych i najbardziej energooszczędnych szkół w regionie. Obiekt wyposażono w klimatyzację oraz wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła, oświetlenie energooszczędne oraz system zarządzania budynkiem BMS – czyli zaawansowane rozwiązanie techniczne, którego celem jest efektywne sterowanie instalacjami znajdującymi się w obiekcie. Miasto właśnie uzyskało pozwolenie na użytkowanie, a uczniowie rozpoczną w niej naukę po feriach – 29 lutego.
W nowym obiekcie o powierzchni ponad 5 685 m2 będzie się znajdowało: 9 oddziałów przedszkolnych (po 3 oddziały dla 3-latków, 4-latków i 5-latków) oraz 18 oddziałów szkolnych (po 3 oddziały w każdej z klas od klas I do klas VI), pracownie komputerowe, językowe, jadalnie, świetlice, bawialnia dla młodszych dzieci i biblioteka szkolna. W części sportowej znajduje się duża sala gimnastyczna z trybunami, zapleczem sportowym i biurowym oraz mała sala gimnastyczna z zapleczem sportowym. Oprócz tego plac zabaw dla dzieci młodszych oraz teren rekreacyjny dla dzieci starszych. Obiekt w całości przystosowany jest dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
W sumie do przedszkola może uczęszczać do 225 dzieci (9 oddziałów dla 25 dzieci), do szkoły 432 (18 klas po 24 dzieci).
– Na budowę nowej szkoły mieszkańcy dzielnicy Jaroszowice- Urbanowice- Wygorzele czekali od dawna. Przedszkola i szkoły, w których dotychczas uczyły się dzieci nie spełniały już wymagań współczesnej, nowoczesnej szkoły. Nowy obiekt stworzy im świetne warunki nie tylko do nauki, ale i rozwijania swoich pasji np. sportowych. Dla nas ważne jest także to, że dzięki zastosowaniu energooszczędnych rozwiązań zapotrzebowanie na energię w tej szkole według szacunków zmniejszy się o ponad 40 %. Obiekt jest więc nie tylko nowoczesny i funkcjonalny, ale i o wiele tańszy w utrzymaniu niż obiekty o tej samej powierzchni, w których nie zastosowano energooszczędnych rozwiązań- mówi Daria Szczepańska – z-ca prezydenta Tychów ds. społecznych.
Dzięki takiemu założeniu miasto otrzymało ponad 6 mln złotych dofinansowania na budowę Zespołu Szkolno-Przedszkolnego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu LEMUR – Energooszczędne Budynki Użyteczności Publicznej. Całkowity koszt inwestycji realizowanej od sierpnia 2014 roku wyniósł ponad 22,6 miliona złotych.
Dla części z uczniów dojście do nowej szkoły będzie wiązało się z przejściem przez bardzo ruchliwą ulicę Oświęcimską, dlatego zadecydowano o zastosowaniu rozwiązań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły. Miejski Zarząd Komunikacji zaplanował wprowadzenie specjalnych kursów linii szkolnej, w taki sposób, by dowieźć do szkoły dzieci z dzielnicy.
– Będziemy obserwowali jak to rozwiązanie się sprawdzi. Bierzemy także po uwagę podwojenie tych kursów, gdyby zaszła taka potrzeba. Musimy jednak zobaczyć ilu uczniów będzie z nich korzystać. Koszt biletu miesięcznego ulgowego to 46,5 zł, rodzice i opiekunowie mogą też zakupić bilet semestralny, który obowiązuje w dni szkolne i kosztuje 150 złotych za cały semestr – mówi Andrzej Ochman- dyrektor Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach.
Gotowa jest droga dojazdowa do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, to zupełnie nowy odcinek o długości około 500m i szerokości 6m z obustronnym chodnikiem dla pieszych. W ramach inwestycji powstały także wyniesione przejścia dla pieszych oraz skrzyżowanie na połączeniu ulic Miłej i Pogodnej. Wartość tego zadania to około 1,5 mln zł.
Cztery budynki po dwóch przedszkolach i dwóch szkołach, zostaną zagospodarowane na inne cele. Budynek po szkole nr 2 przy ul. Jaroszowickiej 100 przejmie Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tychach, będzie on wykorzystywany przez społeczność lokalną dzielnicy Jaroszowice-Urbanowice-Wygorzele. Budynek po Przedszkolu nr 24 przy ul. Jaroszowickiej wydzierżawiony zostanie na rzecz Fundacji Śląskie Hospicjum dla Dzieci. Uchwałę w tej sprawie tyscy radni przyjęli na październikowej sesji. Budynek po przedszkolu nr 25, zajmie najprawdopodobniej fundacja zajmująca się ochroną i promocją zdrowia, trwają rozmowy w tej sprawie. W przypadku obiektu po Szkole Podstawowej nr 4, z uwagi na konieczność wykonania oceny stanu technicznego i inwentaryzacji, ostateczne decyzje związane z nowymi funkcjami tego obiektu, zostaną podjęte po szczegółowych analizach.