Ma cztery poziomy i pomieści ponad 350 samochodów, a Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej posiadający bilet pomarańczowy mogą zostawić na nim samochód całkowicie za darmo – w Tychach właśnie oddano do użytku wielopoziomowy parking „Parkuj i jedź”. To pierwszy taki parking na Śląsku, z podobnych mogą korzystać m.in. mieszkańcy Warszawy, Krakowa czy Siedlec.
W Tychach niebawem, bo za dwa, trzy miesiące zostanie oddany do użytku kolejny tego typu parking ( tym razem podziemny), zlokalizowany tuż obok Stadionu Zimowego w Tychach. Ten oddany dziś do użytku mieszkańców znajduję się obok dworca PKP, parkingi są więc zlokalizowane przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej przejeżdżającej przez miasto.
– Po obu stronach parkingu znajdują się klatki schodowe, umożliwiające przedostanie się na kolejny poziom, w tym jedna wyposażona w windę. Przy klatkach zamontowano tablice cyfrowe, na których wyświetlane są informacje o odjazdach najbliższych pociągów, autobusów i trolejbusów. Do każdego z czterech poziomów przypisany jest kolor tak, by podróżni szybko mogli zlokalizować swój pojazd na parkingu. – mówi Wojciech Łyko – dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach.
POZIOM 0 oznaczono kolorem niebieskim.Na tej podziemnej kondygnacji znajduje się brama obsługująca wjazd i wyjazd z parkingu.Kolor zielony to kolor POZIOMU 1. Są tu zlokalizowane pomieszczenia obsługi parkingu, automat kasowy, w którym należy dokonać płatności za parking, przeznaczona dla rowerzystów strefa „Bike&Ride” oraz toaleta publiczna. Także z tego poziomu po zaparkowaniu można wydostać się na zewnątrz. POZIOM 2 (kolor żółty) i POZIOM 3 (kolor pomarańczowy)są kondygnacjami nadziemnymi.Za korzystanie z parkingu będzie trzeba zapłacić, ale tylko w określonych przypadkach.
– Nowy parking działa w systemie „Parkuj i jedź”, to oznacza, że mogą na nim pozostawić samochody podróżni, którzy przesiadają się na pociąg. Pasażerowie Szybkiej Kolei Regionalnej, z biletem pomarańczowym przez 12-godzin parkują za darmo.Dopiero za każde kolejne rozpoczęte 12 godzin będą musieli zapłacić 5 zł. Pasażerowie innych pociągów (posiadający ważny bilet kolejowy) także będą mogli skorzystać z parkingu. Za postój zapłacą 2 zł za pierwszych 12 godzin, a za następne – 5 zł – wylicza dyrektor Łyko.
Parking ma służyć wszystkim korzystającym z kolei, także rowerzystom.
– Tychy to miasto, które pod względem ilości rowerzystów i ścieżek rowerowych wyróżnia się na tle innych miast na Śląsku. Dlatego nawet przygotowując zasady korzystania z parkingu dla samochodów nie mogliśmy o tym zapomnieć. Na poziomie pierwszympowstała specjalnie wyznaczona strefa dla jednośladów „ Bike&Ride”, gdzie nie obowiązuje ruch samochodowy i rowerzyści mogą pozostawić swoje rowery w tym miejscu, oczywiście zupełnie za darmo. Pomyśleliśmy także o osobach, które tylko odprowadzają lub odbierają pasażera pociągu z dworca. Przez 30 minut będą one zwolnione z opłaty parkingowej. Dopiero za każdy rozpoczęty kwadrans będą musiały zapłacić 2 zł – mówi Andrzej Dziuba – prezydent Tychów.
Warta ponad 60 milionów złotych brutto budowa parkingów i otwartego w sierpniu 2014 roku dworca autobusowego przy dworcu PKP ( otwarty dziś parking i dworzec kosztowały 26 milionów, a parking przy stacji Tychy-Lodowisko – 34 mln) to część szerszego zadania realizowanego razem ze Spółką Tramwaje Śląskie pod nazwą „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. To projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.